2018 Martti Hämäläinen palkinto LT Markku Lähteenvuolle

Martti Hämäläinen -palkinto lääketieteen tohtori Markku Lähteenvuolle

Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys on myöntänyt vuoden 2018 Martti Hämäläinen -palkinnon lääketieteen tohtori Markku Lähteenvuolle. Palkinto jaettiin Itä-Suomen Lääketiedetapahtuman avajaisissa 25.9.2018. Pohjois-Savon Lääkäriyhdistys ry jakaa vuosittain Martti Hämäläisen nimeä kantavan tunnustuspalkinnon nuorelle tutkijalle kannustukseksi tutkijan uralle. Palkinnonsaajan valinnan suorittaa yhdistyksen hallitus sille toimitettujen esitysten perusteella.

Lääketieteen tohtori Markku Lähteenvuo on aloittanut tieteellisen tutkimuksen teon heti lääketieteen opintojen alkuvaiheessa vuonna 2004. Hänen väitöskirjansa vuonna 2013 käsitteli virusvälitteistä geeniterapiaa sydän- ja imusuonten kasvattamiseksi erilaisissa tautitiloissa. Väitöskirjan loppuvaiheessa Lähteenvuo toimi Suomen ulkoministeriön Fulbright-stipendiaattina Yhdysvalloissa Harvardin yliopistossa. Suomeen palattuaan hän aloitti erikoistumisen oikeuspsykiatriaan Niuvanniemen sairaalassa, jossa hän on toiminut post doc-tutkijana professori Jari Tiihosen tutkimusryhmässä ja julkaissut kansainvälisissä huippujulkaisusarjoissa lääkehoidon vaikuttavuudesta masennuksen sekä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa.

Lähteenvuon julkaisuihin on viitattu yli 450 kertaa ja kaikki julkaisut on julkaistu viimeisen kymmenen vuoden sisällä. Kliinisen työn ja rekisteritutkimusten suorittamisen lisäksi Lähteenvuo toimii kansallisena koordinaattorina Suomen tähän asti suurimmassa skitsofreniaan perinnöllisyyttä selvittävässä tutkimuksessa, joka on jo lähes saavuttanut tavoitteensa rekrytoida 10 000 suomalaisen psykoosia sairastavan tutkittavan aineiston. Tutkimus suoritetaan yhteistyössä yhdysvaltalaisen maailman johtavan genetiikan alan tutkimusyksikön, Broad instituutin kanssa.